Update: Helaas heeft onze dirigente Geke Bruining zich wegens ziekte terug moeten trekken. Gelukkig hebben we Gerben van der Veen bereid gevonden om haar rol over te nemen.

Gerben van der Veen – koor
Door zijn vele activiteiten op koorgebied in en om Friesland is Gerben van der Veen voor veel koorzangers een begrip. Zijn opleiding genoot hij aan de toenmalige MPA te Leeuwarden; hij studeerde in 1979 af voor orgel (bij Piet Post) en koordirectie (bij Jan Veninga). Hij vervolgde op diverse terreinen zijn studie o.a. bij Jan Eelkema.
Gerben dirigeerde in de loop der jaren vele koren w.o. COV Gloria Deo Drachten en Con Amore Musica Bolsward. Momenteel dirigeert hij, naast vele projectkoren, Hortus Vocalis dat hij zelf in 2012 oprichtte. Met genoemde koren werden veel bijzondere concerten gegeven waarbij vaak niet-alledaagse werken en premières werden uitgevoerd.
Als initiatiefnemer en artistiek leider bij Collegium Vocale Fryslân en het Noordelijk Koorfestival initieert, organiseert en realiseert hij diverse koorprojecten. Bij Collegium Vocale Fryslân houdt hij zich ook bezig met het opleiden van koordirigenten en met educatie op het gebied van koormuziek. Hij werkt tevens aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen en als redacteur bij muziekuitgeverij Intrada.
In de koorwereld is hij een graag gezien jurylid.
De laatste jaren legt hij zich steeds meer toe op het componeren. Zo klonk in het voorjaar van 2022 en 2023 de ‘In frjemdling yn Jeruzalem’ een Friestalige passie op tekst van Eppie Dam. De uitvoeringen kregen lovende recensies.
Sytze Buwalda- solisten / zangers
Sytse Buwalda begon zijn zangstudie op vijftienjarige leeftijd bij Paul Hameleers en vervolgde zijn studie aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam bij Cora Canne-Meyer. Al meer dan 35 jaar is hij wereldwijd een veelgevraagde solist en had hij het genoegen te werken met o.a. Sir David Wilcocks, Maasaki Suzuki, Sigiswald Kuijken, Alan Curtis en Edo de Waart in festivals zoals Het Holland Festival, Settimane Musicale Senese in Sienna, Festival Arte Sacro Madrid, Lucerne Festival, Händel Festspiele Halle, Wratislawa Cantans en Festival Ancient Music Tochigi.
Naast de grote werken in oratoria en operarollen in wereldpremières van o.a. Chiel Meijering, Ingomar Grunauer en Pablo Escande, is het zingen van liederen één van zijn grootste passies. Samen met luitist/gitarist David van Ooijen en pianist Steven Faber oogst hij internationaal veel lof met zijn bijzondere, verhalende recitals. Buwalda is tevens de eerste countertenor die met veel succes Schubert’ monumentale Winterreise in Nederland uitvoerde. Sinds 1996 organiseert Sytse jaarlijks het Klein Kerstfeest bij kaarslicht; intieme kerstconcerten met diverse zangers/begeleiders. Er zijn acht liedcycli voor Sytse gecomponeerd van in totaal 50 liederen door o.a. de Cubaanse componist/gitarist Leo Brouwer, de Grieks/Amerikaanse componist Victor Kioulaphides en Daan Manneke. 
Severiano Paoli – contrabas / violone
Severiano is afgestudeerd in de contrabas aan het Instituto Musicale L. Boccherini (Lucca) met M. Gabriele Ragghianti. Hij heeft zich toen geperfectioneerd aan het Prins Claus Conservatorium (Groningen) en met Wolfgang Güttler (SWR Sinfonieorchester Baden-Baden und Freiburg).
Daarnaast heeft hij masterclasses gedaan met Thierry Barbè (hoofd contrabasspeler van het Opera Orchestra te Parijs), Rinat Ibragimov (London Symphony Orchestra), Dorin Marc (Munchner Philharmoniker), Catalin Rotaru. Tevens heeft hij oude muziek praktijk bestudeerd bij Margaret Urquhart (Het Koninklijk Conservatorium Den Haag, het Conservatorium van Amsterdam) en Robert Franenberg (Rotterdam Philharmonisch Orkest, Nederlandse Bach Vereniging).
Hij werkt samen met verschillende orkesten en ensembles onder andere Orfeo 55 (Metz), Anima Aeterna (Brugge), Capriola di gioia (Brugge), Margaretha Consort, Auser Musici (Pisa). In de zomeracademie biedt hij instrumentele- en continuo lessen aan, met focus op solo en ensemble repertoire.
Arwen Bouw – viool
-studeerde viool bij Rémy Baudet en Jan Hulst, examen DM in Zwolle
-studeerde barokviool bij Alda Stuurop, masters in Utrecht
 
‘Al tijdens mijn studie speelde ik veel kamermuziek. Mijn werkveld is altijd in kleine ensembles gebleven, vaak in de combinatie vocaal-instrumentaal. Na mijn studie kwam ik in aanraking met de middeleeuwen en renaissance, en ben ik ook vedel en rebec gaan spelen.
In 2001 was ik mede oprichter van Barokensemble De Swaen. Tien jaar lang hebben we iedere maand cantates van Bach en tijdgenoten in enkelvoudige bezetting uitgevoerd. Ik heb het ensemble vijf jaar geleid en heb de hele periode de programma’s gemaakt.
Ondertussen leidde en coachte ik amateur-barokensembles, zoals het Zutphens Barok Ensemble (tot 2012) het Broken Consort in Voorschoten (tot 2018) en sinds vijf jaar het Bach Ensemble Amsterdam. Ik ben in het laatste ensemble concertmeester en coach. 
Af en toe geef ik workshops voor moderne strijkers die baroktechniek willen leren. De focus ligt bij mij voornamelijk op de technische kant: streektechniek, intonatie, en ontspannen spelen’.
 
Esther van der Eijk – altviool
Esther van der Eijk studeerde in Nederland altviool bij Else Krieg en Jürgen Kußmaul. In Italië studeerde ze aan de Scuola di musica di Fiesole bij Antonello Farulli. Aansluitend speelde ze enkele jaren in het Radio Symfonie Orkest, maar de Oude Muziek bleef lonken, zodanig dat ze zich specialiseerde in de Historische Uitvoeringspraktijk bij violiste Lucy van Dael en in 2000 met het European Union Baroque Orchestra door Europa toerde.
Vanaf dat moment speelt Esther met veel verschillende nationale en internationale groepen. In 2005 was zij medeoprichter van de Holland Baroque Society en zorgt als lid van het artistiek team voor de avontuurlijke concerten van de Society.
Esther speelt op een prachtige altviool uit 1700 (Pieter Rombouts) die haar ter beschikking wordt gesteld door het Nationaal Muziekinstrumentenfonds.
Octavie Dostaler-Lalonde – barokcello / viola da gamba
In 2017 werd Octavie geselecteerd voor het Experience Scheme van het Orchestra of the Age of Enlightenment. Recitals geeft ze met (forte-)pianist en klavecinist Artem Belogurov; ze waren samen te horen op het Festival Montréal Baroque, de International Young Artist Presentation in Antwerpen en het Festival Oude Muziek Utrecht en reisden ook naar de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Japan. Hun debuut CD “From Mannheim to Berlin” is onlangs verschenen op het label Challenge Classics.”

Octavie Dostaler-­Lalonde treedt daarnaast op in groepen als Ensemble Masques, Vox Luminis en Camerata RCO en was voor haar verhuizing naar Nederland vaste kracht in een aantal Canadese ensembles. Ze heeft van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds een Thomas Dodd-cello uit 1800 in bruikleen en speelt daarnaast op haar eigen instrument uit ca. 1700 van Johann Michael Alban.
Edoardo Valorz – continuo
Edoardo Valorz is klavecinist en organist. Hij werd geboren in Italië en studeerde daar orgel bij Wijnand van de Pol. Na het gymnasium studeerde hij musicologie en daarnaast klavecimbel bij Patrizia Marisaldi in Vicenza (I). Hij behaalde zijn bachelor- en mastergraad in Den Haag waar hij klavecimbel studeerde bij Ton Koopman en Tini Mathot, en basso continuo bij Patrick Ayrton.
Als solist en als continuo-speler, zowel op orgel als ook op klavecimbel, speelde hij in verschillende oude muziekfestivals (waaronder het Festival Oude Muziek Utrecht, Seoul Early Music Festival, Itineraire Baroque, Antiqua Festival) en verder met orkesten en ensembles als het Amsterdam Baroque Orchestra, PRJCT Amsterdam, Musica Temprana, Dutch Baroque, Symphonie Atlantique, Northern Consort, Amsterdam Consort, Residentie Bach Ensemble.
Dirigenten met wie hij werkte zijn o.a. Ton Koopman, Christopher Hogwood, Bart Kuyken, Peter van Heygen en Alfredo Bernardini. Hij is mede-oprichter van het ensemble ‘L’Arco sonoro’ dat historische instrumenten bespeelt.
Op dit moment werkt hij aan zijn promotie aan de universiteit van Leiden en het Orpheus Instituut in Gent. Hij doceert aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag.
Valerie Colen – barokhobo / hobo
Valerie Colen (1989) komt uit Maastricht en was negen jaar toen ze met haar hobolessen begon bij Sjo Gelissen. In 2008 begon Valerie haar hobostudie bij Aisling Casey en Maarten Dekkers aan het Conservatorium te Rotterdam. Vervolgens vertrok ze naar Duitsland waar ze in 2015 haar masterdiploma behaalde aan de Musikhochschule Lübeck, na een intensieve studie bij Professor Diethelm Jonas. Na het afronden van haar studies met de moderne hobo, besloot ze haar andere passie te volgen.
Valerie verhuisde naar Salzburg waar ze barokhobo ging studeren aan de Mozarteum Universitat bij de befaamde barokhoboïst Alfredo Bernardini.
Nadat ze met de moderne hobo op regelmatige basis speelde bij het Mozarteum Orchester in Salzburg, kreeg Valerie in 2019 een vaste aanstelling als tweede (alt)hoboïste bij het Noord Nederlands Orkest. Naast haar werkzaamheden bij verschillende orkesten in Nederland reist Valerie door heel Europa om barokhobo te spelen met het Balthasar Neumann Ensemble, Freiburger Barockorchester en Concerto Köln.
Tevens heeft Valerie in 2018 barokensemble ‘La Petite Écurie’ opgericht, een internationaal ensemble dat sindsdien op verschillende festivals te horen was. In Februari 2022 verscheen het debuut-album voor het label ARCANA (Outhere Music). 
Rianne Helmus – barokfagot / blokfluit
Rianne volgde haar blokfluitstudie aan het Utrechts conservatorium bij Heiko ter Schegget. Momenteel studeert zij historische fagot aan het conservatorium van Amsterdam in de klas van Benny Aghassi, waar zij zich verdiept in de barok en klassieke fagot en de dulciaan. Eerder behaalde ze haar diploma docent muziek aan het Prins Claus conservatorium te Groningen. Als fagottist en blokfluitist is Rianne regelmatig te horen in concerten met diverse ensembles zoals the Northern consort en het Noordelijk Bach Consort. Daarnaast is ze actief met haar eigen ensembles ‘Papillon’ met wie ze kinderconcerten met barokmuziek maakt en het Decameron ensemble.
 
RIanne: ‘Tijdens de zomeracademie zullen we vooral aandacht besteden aan de rol van de fagottist als continuo speler.
Daarnaast is er ook ruimte voor solo of kamermuziekrepertoire en het maken van rieten voor de barokfagot. Ook voor blokfluitisten zijn er een aantal Bach cantates waarin een glansrol rol voor de blokfluit is weggelegd, denk bijvoorbeeld aan de prachtige Actus Tragicus. Natuurlijk is er ook ruimte voor samenspel, wellicht in combinatie met een fagottist om samen als bovenstem/basinstrument een barok sonate te spelen. Ik kijk er naar uit!’
Sascha Mommertz- traverso / blokfluit
Sascha Mommertz studeerde blokfluit aan de conservatoria van Den Haag (Jeanette van Wingerden en Marion Verbruggen) en Utrecht (Heiko ter Schegget) en traverso bij Ricardo Kanji. Musicologische studies vulden zijn opleiding aan.
In 2002 ontving hij een eervolle vermelding tijdens het Musica Antiqua Solistenconcours in Brugge.

Hij concerteert in ensembles en orkesten als Accademia Amsterdam, Ensemble Kabinet, Margaretha Consort en Trio da Fusignano en maakte verschillende radio-, tv- en CD-opnames.
Hij was docent aan de conservatoria van Utrecht (oude muziek) en Tilburg (hoofdvak blokfluit) en is als docent blokfluit en traverso werkzaam aan het KunstenHuis Idea in De Bilt-Zeist en Globe CKC in Hilversum. Hij publiceert in vaktijdschriften, geeft lezingen, cursussen en masterclasses en coacht ensembles.

“Als blokfluitist en traversospeler heb ik het voorrecht gehad om nagenoeg alle blokfluit- en traversopartijen die Bach in zijn werken heeft nagelaten te mogen spelen bij diverse ensembles in Nederland.
In de groepslessen zal veel aandacht worden besteed aan techniek (o.a. intonatie en unisono-spel) en de prachtige orkestpartijen.”
Nicolas Isabelle – baroktrompet
Nicolas Isabelle (Québec, Canada) heeft zich als trompettist gespecialiseerd in de historische uitvoeringspraktijk. Hij speelt op authentieke instrumenten of kopieën daarvan.
In 2001 besloot hij zijn trompetstudie voort te zetten in Europa, waar hij aanvankelijk bij Thierry Caens aan het conservatorium van Dijon (Frankrijk) studeerde. In 2005 vestigde hij zich in Amsterdam om zich op de oude muziek te richten. Hij behaalde zijn bachelordiploma baroktrompet aan het Conservatorium van Amsterdam bij Friedemann Immer en zijn masterdiploma in naturtrompet aan de Scola Cantorum Basiliensis (Zwitserland) bij Jean-François Madeuf.
Nicolas heeft door heel Europa opgetreden met ensembles als Anima Eterna Brugge, Ensemble Pygmalion, Concerto Köln, Le Cercle de l’Harmonie, Le Concert de la Loge, Les Musiciens du Louvre, etc. In Nederland is hij solotrompettist van het Orkest van de Achttiende Eeuw en het Amsterdam Baroque Orchestra.
Sinds 2018 is Nicolas docent baroktrompet aan het conservatorium van Amsterdam.