Geke Bruining – koor Koordirigente, cantor kerkmuziek en componiste. Studeerde aan verschillende conservatoria en het instituut voor kerkmuziek. Als geen ander is Geke dus op haar plaats in deze Zomeracademie om met koorzangers te werken. Iedereen met belangstelling voor het zingen van Bachcantates is voor haar welkom om mee te doen. Ze verwacht wél dat je vooraf thuis op de noten studeert. Geke werkt tijdens de Zomeracademie met het integrale koor aan: ‘de flexibele inzet van koorzangers bij cantatekoren, verschillende manieren van uitvoeren, op verschillende stemmingen zingen, met aandacht voor details en grotere lijnen’. Haar masterclasses gaan niet alleen om de muziek maar ook over de achtergrond van cantates, van hoe Bach zijn cantates inzette en hoe hij het koor daarbij gebruikte. Ondertussen bouwen we de cantates op die onderwerp zijn van de Zomeracademie. Tussendoor is ruimte voor ontspanning of het nemen van een individuele les. Afhankelijk van het aantal deelnemende zangers wordt de groep (deels) gesplitst. |
David van Laar – solisten / zangers Countertenor David van Laar zong als solist bij ensembles als Vox Luminis, het Radio Filharmonisch Orkest, Phion, het Orkest van het Oosten, het Luthers Bach Ensemble, Musica Amphion, Berlin, Baroque, Barockorchester Le Chardon, Eik en Linde, Barokopera Amsterdam en The Northern Consort. Hij was de altsolist bij het live uitgezonden NPO Radio 4 Kerstconcert onder leiding van Klaas Stok, met het Radio Filharmonisch Orkest en Consensus Vocalis. Ook soleerde hij met Barokopera Amsterdam in Frankrijk in ‘Purcell Gala; William and Mary‘. Een live-registratie van een concert met Vox Luminis werd uitgezonden op tv-zender France 3, waar hij soleerde in het Dixit Dominus van Händel. Na een bachelor orgel studeerde David zang bij Hanneke de Wit aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen (bachelor en master, beide cum Laude) en aan het Conservatorium van Amsterdam bij Xenia Meijer (master). Tegenwoordig wordt hij gecoacht door Margreet Honig. David is als zang- en ensembledocent verbonden aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen en geeft les aan de solisten van de Roden Girl Choristers. |
Severiano Paoli – contrabas / violone Severiano is afgestudeerd in de contrabas aan het Instituto Musicale L. Boccherini (Lucca) met M. Gabriele Ragghianti. Hij heeft zich toen geperfectioneerd aan het Prins Claus Conservatorium (Groningen) en met Wolfgang Güttler (SWR Sinfonieorchester Baden-Baden und Freiburg). Daarnaast heeft hij masterclasses gedaan met Thierry Barbè (hoofd contrabasspeler van het Opera Orchestra te Parijs), Rinat Ibragimov (London Symphony Orchestra), Dorin Marc (Munchner Philharmoniker), Catalin Rotaru. Tevens heeft hij oude muziek praktijk bestudeerd bij Margaret Urquhart (Het Koninklijk Conservatorium Den Haag, het Conservatorium van Amsterdam) en Robert Franenberg (Rotterdam Philharmonisch Orkest, Nederlandse Bach Vereniging). Hij werkt samen met verschillende orkesten en ensembles onder andere Orfeo 55 (Metz), Anima Aeterna (Brugge), Capriola di gioia (Brugge), Margaretha Consort, Auser Musici (Pisa). In de zomeracademie biedt hij instrumentele- en continuo lessen aan, met focus op solo en ensemble repertoire. |
Arwen Bouw – viool -studeerde viool bij Rémy Baudet en Jan Hulst, examen DM in Zwolle -studeerde barokviool bij Alda Stuurop, masters in Utrecht ‘Al tijdens mijn studie speelde ik veel kamermuziek. Mijn werkveld is altijd in kleine ensembles gebleven, vaak in de combinatie vocaal-instrumentaal. Na mijn studie kwam ik in aanraking met de middeleeuwen en renaissance, en ben ik ook vedel en rebec gaan spelen. In 2001 was ik mede oprichter van Barokensemble De Swaen. Tien jaar lang hebben we iedere maand cantates van Bach en tijdgenoten in enkelvoudige bezetting uitgevoerd. Ik heb het ensemble vijf jaar geleid en heb de hele periode de programma’s gemaakt. Ondertussen leidde en coachte ik amateur-barokensembles, zoals het Zutphens Barok Ensemble (tot 2012) het Broken Consort in Voorschoten (tot 2018) en sinds vijf jaar het Bach Ensemble Amsterdam. Ik ben in het laatste ensemble concertmeester en coach. Af en toe geef ik workshops voor moderne strijkers die baroktechniek willen leren. De focus ligt bij mij voornamelijk op de technische kant: streektechniek, intonatie, en ontspannen spelen’. |
Esther van der Eijk – altviool Esther van der Eijk studeerde in Nederland altviool bij Else Krieg en Jürgen Kußmaul. In Italië studeerde ze aan de Scuola di musica di Fiesole bij Antonello Farulli. Aansluitend speelde ze enkele jaren in het Radio Symfonie Orkest, maar de Oude Muziek bleef lonken, zodanig dat ze zich specialiseerde in de Historische Uitvoeringspraktijk bij violiste Lucy van Dael en in 2000 met het European Union Baroque Orchestra door Europa toerde. Vanaf dat moment speelt Esther met veel verschillende nationale en internationale groepen. In 2005 was zij medeoprichter van de Holland Baroque Society en zorgt als lid van het artistiek team voor de avontuurlijke concerten van de Society. Esther speelt op een prachtige altviool uit 1700 (Pieter Rombouts) die haar ter beschikking wordt gesteld door het Nationaal Muziekinstrumentenfonds. |
Octavie Dostaler – barokcello / viola da gamba In 2017 werd Octavie geselecteerd voor het Experience Scheme van het Orchestra of the Age of Enlightenment. Recitals geeft ze met (forte-)pianist en klavecinist Artem Belogurov; ze waren samen te horen op het Festival Montréal Baroque, de International Young Artist Presentation in Antwerpen en de Fabulous Fringe van het Festival Oude Muziek Utrecht en reisden ook naar de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Japan. Hun opname van Beethovens complete werken voor piano en cello op historische instrumenten is recentelijk verschenen. Octavie Dostaler-Lalonde treedt daarnaast op in groepen als Ensemble Masques, Vox Luminis en Camerata RCO en was voor haar verhuizing naar Nederland vaste kracht in een aantal Canadese ensembles. Ze heeft van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds een Thomas Dodd-cello uit 1800 in bruikleen en speelt daarnaast op haar eigen instrument uit ca. 1700 van Johann Michael Alban. |
Edoardo Valorz – continuo Edoardo Valorz is klavecinist en organist. Hij werd geboren in Italië en studeerde daar orgel bij Wijnand van de Pol. Na het gymnasium studeerde hij musicologie en daarnaast klavecimbel bij Patrizia Marisaldi in Vicenza (I). Hij behaalde zijn bachelor- en mastergraad in Den Haag waar hij klavecimbel studeerde bij Ton Koopman en Tini Mathot, en basso continuo bij Patrick Ayrton. Als solist en als continuo-speler, zowel op orgel als ook op klavecimbel, speelde hij in verschillende oude muziekfestivals (waaronder het Festival Oude Muziek Utrecht, Seoul Early Music Festival, Itineraire Baroque, Antiqua Festival) en verder met orkesten en ensembles als het Amsterdam Baroque Orchestra, PRJCT Amsterdam, Musica Temprana, Dutch Baroque, Symphonie Atlantique, Northern Consort, Amsterdam Consort, Residentie Bach Ensemble. Dirigenten met wie hij werkte zijn o.a. Ton Koopman, Christopher Hogwood, Bart Kuyken, Peter van Heygen en Alfredo Bernardini. Hij is mede-oprichter van het ensemble ‘L’Arco sonoro’ dat historische instrumenten bespeelt. Op dit moment werkt hij aan zijn promotie aan de universiteit van Leiden en het Orpheus Instituut in Gent. Hij doceert aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag. |
Valerie Colen – barokhobo / hobo Valerie Colen is afkomstig uit Maastricht en studeerde voor haar bachelor hobo bij Aisling Casey en Maarten Dekkers aan het conservatorium te Rotterdam. Na het afronden van haar masterdiploma in Duitsland, studeerde ze vervolgens barokhobo bij Alfredo Bernardini aan de Mozarteum Universität in Salzburg. Sinds 2019 heeft Valerie een vaste aanstelling als vaste (alt)hoboïste bij het Noord Nederlands Orkest. Naast haar werkzaamheden in Nederland reist ze door heel Europa om barokhobo te spelen met onder andere het Bathasar Neumann Ensemble en maakt ze deel uit van het barokensemble La Petite Écurie. |
Rianne Helmus – barokfagot / blokfluit Rianne volgde haar blokfluitstudie aan het Utrechts conservatorium bij Heiko ter Schegget. Momenteel studeert zij historische fagot aan het conservatorium van Amsterdam in de klas van Benny Aghassi, waar zij zich verdiept in de barok en klassieke fagot en de dulciaan. Eerder behaalde ze haar diploma docent muziek aan het Prins Claus conservatorium te Groningen. Als fagottist en blokfluitist is Rianne regelmatig te horen in concerten met diverse ensembles zoals the Northern consort en het Noordelijk Bach Consort. Daarnaast is ze actief met haar eigen ensembles ‘Papillon’ met wie ze kinderconcerten met barokmuziek maakt en het Decameron ensemble. RIanne: ‘Tijdens de zomeracademie zullen we vooral aandacht besteden aan de rol van de fagottist als continuo speler. Daarnaast is er ook ruimte voor solo of kamermuziekrepertoire en het maken van rieten voor de barokfagot. Ook voor blokfluitisten zijn er een aantal Bach cantates waarin een glansrol rol voor de blokfluit is weggelegd, denk bijvoorbeeld aan de prachtige Actus Tragicus. Natuurlijk is er ook ruimte voor samenspel, wellicht in combinatie met een fagottist om samen als bovenstem/basinstrument een barok sonate te spelen. Ik kijk er naar uit!’ |
Sascha Mommertz- traverso / blokfluit Sascha Mommertz studeerde blokfluit aan de conservatoria van Den Haag (Jeanette van Wingerden en Marion Verbruggen) en Utrecht (Heiko ter Schegget) en traverso bij Ricardo Kanji. Musicologische studies vulden zijn opleiding aan. In 2002 ontving hij een eervolle vermelding tijdens het Musica Antiqua Solistenconcours in Brugge. Hij concerteert in ensembles en orkesten als Accademia Amsterdam, Ensemble Kabinet, Margaretha Consort en Trio da Fusignano en maakte verschillende radio-, tv- en CD-opnames. Hij was docent aan de conservatoria van Utrecht (oude muziek) en Tilburg (hoofdvak blokfluit) en is als docent blokfluit en traverso werkzaam aan het KunstenHuis Idea in De Bilt-Zeist en Globe CKC in Hilversum. Hij publiceert in vaktijdschriften, geeft lezingen, cursussen en masterclasses en coacht ensembles. “Als blokfluitist en traversospeler heb ik het voorrecht gehad om nagenoeg alle blokfluit- en traversopartijen die Bach in zijn werken heeft nagelaten te mogen spelen bij diverse ensembles in Nederland. In de groepslessen zal veel aandacht worden besteed aan techniek (o.a. intonatie en unisono-spel) en de prachtige orkestpartijen.” |
Nicolas Isabelle – baroktrompet Nicolas Isabelle (Québec, Canada) heeft zich als trompettist gespecialiseerd in de historische uitvoeringspraktijk. Hij speelt op authentieke instrumenten of kopieën daarvan. In 2001 besloot hij zijn trompetstudie voort te zetten in Europa, waar hij aanvankelijk bij Thierry Caens aan het conservatorium van Dijon (Frankrijk) studeerde. In 2005 vestigde hij zich in Amsterdam om zich op de oude muziek te richten. Hij behaalde zijn bachelordiploma baroktrompet aan het Conservatorium van Amsterdam bij Friedemann Immer en zijn masterdiploma in naturtrompet aan de Scola Cantorum Basiliensis (Zwitserland) bij Jean-François Madeuf. Nicolas heeft door heel Europa opgetreden met ensembles als La Petite Bande, Anima Eterna Brugge,La Scintilla, Divino Sospiro, Concerto Köln, Le Cercle de l’Harmonie, Concerto Amsterdam, Les Musiciens du Louvre, La Chapelle Rhénane en Cappriccio Basel. ……. |